ΘΕΜΑΤΑ ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗΣ ΓΛΩΣΣΟΛΟΓΙΑΣ

Κωδικός μαθήματος
13ΓΛ4
Μονάδες ECTS
4
Εξάμηνο
Εξάμηνο Η
Κατηγορία μαθήματος
Κατεύθυνση
Γλωσσολογία
Διδάσκων καθηγητής

Γ. ΦΡΑΓΚΑΚΗ

Περιγραφή μαθήματος
ΓΕΝΙΚΑ
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
 

 

3

Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο (δ).  

ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

γενικού υποβάθρου, ειδικού υποβάθρου, ειδίκευσης

γενικών γνώσεων, ανάπτυξης δεξιοτήτων

 

ΕΙΔΙΚΕΥΣΗΣ (ΘΕΜΑΤΙΚΟΣ ΚΥΚΛΟΣ ΓΛΩΣΣΟΛΟΓΙΑΣ)

ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:

 

-
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ: ΕΛΛΗΝΙΚΗ
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS ΟΧΙ
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Μαθησιακά Αποτελέσματα

Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

Συμβουλευτείτε το Παράρτημα Α

Περιγραφή του Επιπέδου των Μαθησιακών Αποτελεσμάτων για κάθε ένα κύκλο σπουδών σύμφωνα με το Πλαίσιο Προσόντων του Ευρωπαϊκού Χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης

Περιγραφικοί Δείκτες Επιπέδων 6, 7 & 8 του Ευρωπαϊκού Πλαισίου Προσόντων Διά Βίου Μάθησης και το Παράρτημα Β

Περιληπτικός Οδηγός συγγραφής Μαθησιακών Αποτελεσμάτων

 

Μετά την ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές/-τριες θα έχουν αποκτήσει:

Γνώση νεότερων προσεγγίσεων για τη διδασκαλία της γλώσσας και της εφαρμογής της γλωσσολογίας στη διδασκαλία της γλώσσας

Δυνατότητα αναζήτησης, ανάλυσης και σύνθεσης γνώσεων και πληροφοριών προκειμένου να διαμορφώνουν κρίσεις σχετικές με επιστημονικά ζητήματα του γνωστικού πεδίου τους.

Εξοικείωση με τις δυνατότητες δημιουργίας συμπληρωματικού υλικού για τη γλωσσική διδασκαλία

Δυνατότητα αξιοποίησης των νέων τεχνολογιών για τη δημιουργία διδακτικού υλικού και για τη χρήση τους μέσα στην τάξη.

Ανάπτυξη δεξιοτήτων απόκτησης γνώσεων για περαιτέρω σπουδές.

Δυνατότητα χρήσης της γνώσης κατά την επαγγελματική διαδρομή τους.

 

Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.

Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών

Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις

Λήψη αποφάσεων

Αυτόνομη εργασία

Ομαδική εργασία

Εργασία σε διεθνές περιβάλλον

Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον

Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών

Σχεδιασμός και διαχείριση έργων

Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα

Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον

Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου

Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής

Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

Άλλες

 

Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών

Αυτόνομη και ομαδική εργασία

Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον

Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής

 

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Τίτλος ενότητας Βιβλιογραφία Σύνδεσμος παρουσίασης
Γλωσσολογία και εκπαίδευση: Προσεγγίσεις στη διδασκαλία της μητρικής γλώσσας Βλ. συγγράμματα και συμπληρωματική βιβλιογραφία  

Διδασκαλία της γραμματικής: Σχολικές γραμματικές

 

   

Διδασκαλία της γραμματικής: Αναλυτικά προγράμματα και σχολικά εγχειρίδια

 

   

Διδασκαλία της γραμματικής με τη χρήση σωμάτων κειμένων

 

   

Διδασκαλία του λεξιλογίου: Αναλυτικά προγράμματα και σχολικά εγχειρίδια

 

   

Διδασκαλία του λεξιλογίου: Βασικές αρχές λεξικογραφίας

 

   

Διδασκαλία του λεξιλογίου: Η αξιοποίηση των λεξικών στη σχολική τάξη

 

   

Διδασκαλία του λεξιλογίου με ηλεκτρονικά λεξικά και σώματα κειμένων

 

   

Κείμενο και γλωσσική διδασκαλία: Αναλυτικά προγράμματα και σχολικά εγχειρίδια. Διδακτικές προτάσεις με τη χρήση σωμάτων κειμένων

 

   

Κείμενο και γλωσσική διδασκαλία: Προβλήματα στην παραγωγή λόγου των μαθητών και προτάσεις για την αντιμετώπισή τους

 

   

Γεωγραφικές ποικιλίες και εκπαίδευση: αναλυτικά προγράμματα και σχολικά βιβλία. Διδακτικές προτάσεις με τη χρήση σωμάτων κειμένων και για την ανάπτυξη κριτικού γραμματισμού

 

   

Κοινωνικές ποικιλίες και εκπαίδευση: Αναλυτικά προγράμματα και σχολικά βιβλία. Διδακτικές προτάσεις για την ανάπτυξη κριτικού γραμματισμού

 

   

Προεκτάσεις και άλλα πεδία εφαρμογής της γλωσσολογίας

 

   
Τρόποι αξιολόγησης φοιτητή:  
Πρόταση 1 Προφορική παρουσίαση στην τάξη
Πρόταση 2 Μικρή γραπτή ερευνητική εργασία
Πρόταση 3 Γραπτή εξέταση
Πρόταση 4 ………………………….
Άλλο ………………………….
ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣΠρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ. Στην τάξη, πρόσωπο με πρόσωπο
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝΧρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές Χρήση εποπτικών μέσων και του συστήματος ασύγχρονης τηλεκπαίδευσης (ηλεκτρονική τάξη). Επικοινωνία με τους/τις φοιτητές/τριες.

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας.

Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ.

Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης σύμφωνα με τις αρχές του ECTS

Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις 39 ώρες

 

Αυτοτελής μελέτη

Προετοιμασία για την διαδικασία αξιολόγησης

(παρουσίαση στην τάξη, εργασία ή/και γραπτές εξετάσεις)

 

 

 

 

78 ώρες

Εξετάσεις 3 ώρες
Σύνολο 120 ώρες
   

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης

Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες

Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

 

Παρουσιάσεις (ατομικές ή ομαδικές) στην τάξη σε θέματα σχετικά με το αντικείμενο του μαθήματος.

 

Εκπόνηση μικρής γραπτής ερευνητικής εργασίας ή γραπτή εξέταση στο τέλος του εξαμήνου στην ελληνική γλώσσα. Η εξέταση μπορεί να περιλαμβάνει:

 

Ερωτήσεις σύντομης απάντησης

Ερωτήσεις ανάπτυξης θεμάτων

Επίλυση προβλημάτων

 

 

 

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

ΣΥΓΓΡΑΜΜΑΤΑ

Kalantzis, M., Cope, B., Αρβανίτη, Ε. & Ν. Στελλάκης. (2019). Γραμματισμοί: Μια παιδαγωγική διαφοροποιημένου σχεδιασμού και πολυτροπικών νοηματοδοτήσεων. Αθήνα: Κριτική.

Κατσιμαλή, Γ. (2007). Γλωσσολογία σε εφαρμογή. Αθήνα: Καρδαμίτσα.

Μιχάλης, Α. (2020). Γλωσσική διδασκαλία και πρακτικές γραμματισμού στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Αθήνα: Gutenberg.

Χαραλαμπόπουλος, Α. (επιμ.) (2006). Γραμματισμός, κοινωνία και εκπαίδευση. Θεσσαλονίκη: Ινστιτούτο Νεοελληνικών Σπουδών/Ίδρυμα Μανόλη Τριανταφυλλίδη.

 

ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑΤΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Αναστασιάδη-Συμεωνίδη, Ά., Αποστολίδου, Β., Ιορδανίδου, Ά., Καραντζόλα, Ε., Κοσεγιάν, Χ., Μητσιάκη, Μ., Παπαδοπούλου, Μ., Φλιάτουρας, Α., Χατζησαββίδης, Σ. & Ε. Χοντολίδου (2015). Οι καινοτομίες του νέου Προγράμματος Σπουδών για τη γλώσσα στην υποχρεωτική εκπαίδευση. Μελέτες για την ελληνική γλώσσα 35, 55-66. Διαθέσιμο στο:

Αντωνίου-Κρητικού, Ι., Γιάγκου, Μ., Κάντζου, Β. & Σ. Σταμούλη (2010). Ο μαθητής ως ερευνητής: αξιοποίηση σωμάτων κειμένων στη γλωσσική διδασκαλία. Μελέτες για την ελληνική γλώσσα 30, 98-111. Διαθέσιμο στο:

Αρχάκης, Α. (2005). Γλωσσική διδασκαλία και σύσταση των κειμένων. Αθήνα: Πατάκης.

Αρχάκης, Α. (2008). Η διδασκαλία του προφορικού λόγου στην υποχρεωτική εκπαίδευση: Ζητήματα, ζητούμενα και προοπτικές. Στο Α. Μόζερ, Αικ. Μπακάκου- Ορφανού, Χρ. Χαραλαμπάκης & Δ. Χειλά-Μαρκοπούλου (επιμ.) Γλώσσης χάριν. Τόμος αφιερωμένος από τον Τομέα Γλωσσολογίας στον Καθηγητή Γεώργιο Μπαμπινιώτη. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.

Αρχάκης, Α. & Ά. Ιορδανίδου (2001). Ανάλυση μαθητικού λόγου: Στοιχεία προφορικότητας σε μαθητικά γραπτά. . Πρακτικά 4ου Διεθνούς Συνεδρίου Ελληνικής Γλωσσολογίας, Πανεπιστήμιο Κύπρου, 17-19 Σεπτεμβρίου, 543-550.

Αρχάκης, Α. & Β. Τσάκωνα (2010). Προσεγγίζοντας τον κριτικό γραμματισμό μέσα από το πρίσμα της αφήγησης. Μελέτες για την ελληνική γλώσσα 30, 112-122. Διαθέσιμο στο:

Atkins, S. B. T. & M. Rundell. (2008). The Oxford Guide to Practical Lexicography. Oxford: Oxford University Press.

Γεωργακοπούλου, Α. & Δ. Γούτσος (2001). Εφαρμοσμένη ανάλυση λόγου στα ελληνικά: από τη θεωρία στην πράξη. Πρακτικά 4ου Διεθνούς Συνεδρίου Ελληνικής Γλωσσολογίας, Πανεπιστήμιο Κύπρου, 17-19 Σεπτεμβρίου, 551-557.

Γεωργακοπούλου, Α. & Δ. Γούτσος (2011). Κείμενο και επικοινωνία. Ανανεωμένη έκδοση. Αθήνα: Πατάκης.

Γεωργιαφέντης, Μ., Κοτζόγλου, Γ. & Ε. Φιλιππάκη-Warburton. (2011). Η συμβολή της γλωσσολογικής έρευνας στη σχολική γραμματική: Ζητήματα ανάλυσης της γλώσσας στη Γραμματική Ε΄ και ΣΤ΄ Δημοτικού. Μελέτες για την ελληνική γλώσσα 31, 76-88. Διαθέσιμο στο:

Γούτσος, Δ. (2007). Τα κειμενικά «λάθη» των μαθητών Γυμνασίου και η σημασία τους. Πρακτικά του συνεδρίου του Κέντρου Εκπαιδευτικής Έρευνας «Τα λάθη των μαθητών: δείκτες αποτελεσματικότητας ή κλειδιά για τη βελτίωση της ποιότητας της εκπαίδευσης», Αθήνα 1-2 Νοεμβρίου 2007. Διαθέσιμο στο:

Γούτσος, Δ. & Γ. Φραγκάκη (2015). Εισαγωγή στη γλωσσολογία σωμάτων κειμένων. Ηλεκτρονικό βιβλίο. Αθήνα: Σύνδεσμος Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών. Διαθέσιμο στην ηλεκτρονική διεύθυνση:

Γούτσος, Δ. & Γ. Φραγκάκη (2017). Η συμβολή των σωμάτων κειμένων στη λεξικογραφία: Παρατηρήσεις και παραδείγματα από τα Ελληνικά. Στο Αναστασία Χριστοφίδου (επιμ.) Δελτίο Επιστημονικής Ορολογίας και Νεολογισμών 14: Όψεις της Σωματοκειμενικής Γλωσσολογίας: Αρχές, εφαρμογές, προκλήσεις. Αθήνα: Εθνικό Τυπογραφείο, 207-235.

Γρίβα, Ε., Κουτσογιάννης, Δ., Ντίνας, Κ., Στάμου, Α., Χατζηπαναγιωτίδη, Ά. & Χατζησαββίδης, Σ. (επιμ.). (2014). Πρακτικά Πανελλήνιου Συνεδρίου «Ο κριτικός γραμματισμός στη σχολική πράξη». Διαθέσιμο στο:

Calantzis, M. & B. Cope. (2001). Πολυγραμματισμοί. Στο Α.-Φ. Χριστίδης (επιμ.). Εγκυκλοπαιδικός οδηγός για τη γλώσσα. Θεσσαλονίκη: Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας. Διαθέσιμο στο:

Δενδρινού, Β. (2001). Η διδασκαλία της μητρικής γλώσσας. Στο Α.-Φ. Χριστίδης (επιμ.). Εγκυκλοπαιδικός οδηγός για τη γλώσσα. Θεσσαλονίκη: Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας. Διαθέσιμο στο:

Κλειδή, Σ. & Α. Τσόκογλου. (2014). Η σύγχρονη γλωσσολογία στη διδασκαλία της γραμματικής στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Μελέτες για την ελληνική γλώσσα 34, 231-243. Διαθέσιμο στο:

Κουτσογιάννης, Δ. Διδακτική αξιοποίηση των ηλεκτρονικών λεξικών και σωμάτων κειμένων: θεωρητικό πλαίσιο. Διαθέσιμο στο:

Κουτσογιάννης, Δ. (2001). Η γλωσσική αγωγή: νέες τεχνολογίες. Στο Α.-Φ. Χριστίδης (επιμ.). Εγκυκλοπαιδικός οδηγός για τη γλώσσα. Θεσσαλονίκη: Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας. Διαθέσιμο στο:

Κουτσογιάννης, Δ. (2006). Διδασκαλία της ελληνικής σήμερα: δεδομένα και ζητούμενα. Πρακτικά της 26ης Ετήσιας Συνάντησης του Τομέα Γλωσσολογίας του Α.Π.Θ., 233-251.

Μητσικοπούλου, Β. (2001). Γραμματισμός. Στο Α.-Φ. Χριστίδης (επιμ.). Εγκυκλοπαιδικός οδηγός για τη γλώσσα. Θεσσαλονίκη: Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας. Διαθέσιμο στο:

Μιχάλης, Α. (2013). Αξιοποίηση των ηλεκτρονικών σωμάτων κειμένων στη διδασκαλία της γραμματικής: μεθοδολογικές αρχές και πρακτική εφαρμογή. Στο Ν. Τσιτσανούδη-Μαλλίδη (επιμ.) Γλώσσα και σύγχρονη (πρωτο)σχολική εκπαίδευση: Επίκαιρες προκλήσεις και προοπτικές. Αθήνα: Gutenberg, 241-262.

Μπακογιάννης, Α. (2014). Η διδασκαλία του προφορικού λόγου στο Γυμνάσιο: Προβλήματα και προτάσεις. Στο Δ. Γούτσος (επιμ.) Ο προφορικός λόγος στα ελληνικά. Καβάλα: Σαΐτα. Διαθέσιμο στο:

Πολίτης, Π. & Κουρδής, Ε. (2014). Η χρήση γεωγραφικών διαλέκτων σε τηλεοπτικές διαφημίσεις: Μια πρόταση για τη διδακτική τους αξιοποίηση. In G. Kotzoglou et al. (eds) Selected Papers of the 11th International Conference on Greek Linguistics. Rhodes: University of the Aegean, 1377-1389. Διαθέσιμο στο:

Στάμου, Α.Γ. & Γρίβα, Ε. (2011). Διερεύνηση στοιχείων προφορικότητας στα γραπτά κείμενα Κύπριων μαθητών/μαθητριών του Δημοτικού. Μελέτες για την ελληνική γλώσσα 31, 472-484. Διαθέσιμο στο:

Στάμου, Α.Γ., Πολίτης, Π. & Α. Αρχάκης (επιμ.) (2016). Γλωσσική ποικιλότητα και κριτικοί γραμματισμοί στον λόγο της μαζικής κουλτούρας: Εκπαιδευτικές προτάσεις για το γλωσσικό μάθημα. Καβάλα: Σαΐτα. Διαθέσιμο στο:

Τσίπου, Δ. (2004). Πρότυπα οργάνωσης και πύκνωση κειμένου: Μια διδακτική προσέγγιση. Μελέτες για την ελληνική γλώσσα 24, 705-716.

Χατζησαββίδης, Σ. (2010). (Ξανα)γράφοντας σήμερα μια σχολική γραμματική με βάση τη Νεοελληνική γραμματική (της δημοτικής)του Μανόλη Τριανταφυλλίδη (1941). Μελέτες για την ελληνική γλώσσα 30, 678-689. Διαθέσιμο στο: